Praktyki i staże zagraniczne
ZSP 2 wzięło udział w projekcje, aby przygotować uczniów klas zawodowych do płynnego reagowania na potrzeby międzynarodowego rynku pracy.
Uczestnicy skorzystali z 4 tygodniowych staży w ramach projektu systemowego: Program Operacyjny Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Projekt „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” realizowany w ramach działania 3.4.2 POKL na zasadach Programu Uczenie się przez całe życie.
Do projektu wybrano uczniów z zawodu fryzjer, mechanik samochodowy, blacharz samochodowy, sprzedawca.
Uczniowie od 24 marca do 20 kwietnia 2014 przebywali w Niemczech, gdzie nie tylko mogli rozwinąć swoje kompetencje zawodowe, ale również doskonalić umiejętności językowe oraz zwiedzić Lipsk, Drezno, Berlin.
Zanim wyjechali uczestniczyli w zajęciach: przygotowanie językowe, przygotowanie kulturowe, pedagogiczne i bhp.
Więcej informacji na temat staży i praktyk dla osób kształcących się zawodowo.
ERASMUS+
Informacje o projekcie:
Program: Erasmus +
Typ akcji: Mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego.
Tytuł projektu: Zagraniczna staże szansą dla uczniów.
Termin rozpoczęcia: 01.06.2015
Termin zakończenia: 31.05.2017
Cel projektu to poprawa szans uczestników na osiągnięcie sukcesu zawodowego. Będzie on osiągnięty poprzez spełnienie celów pośrednich: umiędzynarodowieniu kształcenia w szkole i poszerzeniu kwalifikacji zawodowych i językowych uczestników w kierunku pożądanym przez zgłaszających swoje oczekiwania i potrzeby lokalnych pracodawców, współpracujących ze szkołą.
Cele te, podobnie jak wymienione w dalszej części opisu rezultaty projektu, są zgodne z celami programu Erasmus+ dla sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe:
- podnoszenie poziomu kluczowych kompetencji i umiejętności w zakresie ich przydatności dla rynku pracy poprzez mobilność edukacyjną i współpracę między światem edukacji i pracy;
- podnoszenie jakości, innowacyjności i umiędzynarodowienia instytucji edukacyjnych;
- modernizację systemów edukacji poprzez wymianę dobrych praktyk i rezultatów oraz wykorzystanie europejskich narzędzi ułatwiających uznawanie i przenoszenie kwalifikacji;
- rozwijanie międzynarodowego wymiaru edukacji i szkoleń
- nauczanie i uczenie się języków obcych, różnorodność językowa, świadomość międzykulturowa.
Uczestnikami projektu są uczniowie technikum uczący się zawodów:
- informatyk,
- handlowiec,
- logistyk.
Wszyscy w szkole uczą się angielskiego – w sumie 57 osób.
Po zakończeniu rekrutacji wzięli udział w zajęciach przygotowawczych, po czym, podzieleni na cztery grupy wyjechali na 3-tygodniowe mobilności do Portugalii. Wyjazdy grup odbyły się w lutym i marcu 2016 r. oraz w lutym i marcu 2017 r. Po powrocie ze staży uczniowie zkładaja raporty w systemie mTool, wypełniają ankiety ewaluacyjne.
Planowane rezultaty projektu:
- odbycie przez uczestników zajęć przygotowawczych,
- otrzymanie przez uczestników certyfikatów odbycia zajęć przygotowujących do odbycia stażu,
- otrzymanie przez uczestników dokumentów Europass Mobilność,
- otrzymanie przez uczestników certyfikatów ukończenia kursu języka obcego,
- uzyskanie przez uczestników certyfikatów odbycia stażu,
- zdobycie nowej wiedzy i doświadczenia zawodowego,
- poznanie nowego języka obcego,
- nabycie umiejętności obsługi nowych urządzeń i narzędzi,
- zdobycie umiejętności pracy w zespole międzynarodowym, porozumiewającym się w języku obcym,
- zwiększenie szans zaistnienia na rynku pracy,
- podniesienie aspiracji zawodowych i osobistych,
- zwiększenie motywacji do dalszej nauki,
- wzrost obowiązkowości i zdyscyplinowania,
- poznanie historii, kultury i zwyczajów kraju goszczącego,
- wypracowanie postawy tolerancji dla odmiennych zwyczajów i zachowań,
- podniesienie prestiżu i atrakcyjności szkoły,
Poza poszerzeniem ogólnych kwalifikacji zawodowych i kompetencji osobistych, uczestnicy nabywają także wiedzę i doświadczenie charakterystyczne dla danego zawodu. Praca w wielonarodowym zespole przyczyniła się do podniesienia kompetencji językowych i poznania różnorodności kulturowej Europy; wzmocniła poczucie własnej wartości i pewność siebie, przyczyniła się do rozwoju osobistego uczestników.
Wielkie znaczenie ma nauka języka obcego i poznanie słownictwa branżowego w danej specjalności – z doświadczeniem zdobytym w trakcie staży ułatwi to uczestnikom skuteczne konkurowanie o pracę po zakończeniu nauki.
Po powrocie do szkoły stażyści dzielą się spostrzeżeniami, wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas stażu z innymi uczniami naszej szkoły. Zaobserwowanie tych zmian w postawach i umiejętnościach uczestników powinno zachęcić innych uczniów naszej szkoły do podjęcia dodatkowych wysiłków w celu podniesienia i poszerzenia umiejętności i zdobycia tak cenionego doświadczenia zawodowego jeszcze w trakcie odbywania nauki szkolnej.