Technik informatyk
cyberbezpieczeństwo, e- sport- programowanie
i tworzenie gier komputerowych
Klasa z rozszerzoną ilością godzin z matematyki lub fizyki.
Kwalifikacje uzyskiwane w wyniku kształcenia:
INF.02 Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych
INF.03 Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
Technik informatyk obsługuje komputery typu PC, posługując się gotowymi pakietami oprogramowania użytkowego i narzędziowego; projektuje i wykonuje bazy danych i ich oprogramowanie aplikacyjne; administruje bazami danych i systemami przetwarzania informacji; dobiera konfigurację sprzętu i oprogramowania komputerowego; obsługuje lokalne sieci komputerowe i nadzoruje ich pracę.
Niezbędne umiejętności:
- posługiwanie się wiedzą o budowie i działaniu systemów operacyjnych w stopniu pozwalającym na opanowanie umiejętności pracy z innymi systemami i innymi rodzajami komputerów, także pracujących w sieci;
- posługiwanie się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z pisanej po angielsku dokumentacji oprogramowania i sprzętu;
- posługiwanie się komputerami typu PC;
- obsługiwanie wybranych rodzajów sieci komputerowych;
- posługiwanie się typowym oprogramowaniem użytkowym i narzędziowym;
- dobieranie i konfigurowanie sprzętu i oprogramowania dla podstawowych zastosowań;
- posługiwanie się językami obsługi wybranych rodzajów baz danych, w tym językiem SQL;
- projektowanie i utrzymywanie baz danych i nadzorowanie ich pracy;
- programowanie w wybranych językach, w szczególności Pascal, C++;
- przeprowadzanie analizy powierzonego do wykonania zadania i stosowanie optymalnego, powszechnie używanego, języka programowania;
- opracowywanie algorytmów według podanych założeń, będących podstawą do samodzielnego wykonywania programów użytkowych;
- uruchamianie i obsługiwanie urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego;
- usuwanie uszkodzeń powstających w urządzeniach systemu komputerowego oraz testowanie, jakości ich pracy;
- wykonywanie rozliczenia kosztów wyrobów i usług;
- organizowanie i utrzymywanie własnego stanowiska pracy i podległego zespołu zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa danych i procesów przetwarzania informacji.
Przedmioty zawodowe
systemy operacyjne, urządzenia techniki komputerowej, sieci komputerowe, witryny i aplikacje internetowe, systemy baz danych, działalność gospodarcza w branży informatycznej, montaż i eksploatacja urządzeń techniki komputerowej, administracja sieciowymi systemami operacyjnymi, projektowanie i montaż lokalnych sieci komputerowych, administracja bazami danych, programowanie aplikacji internetowych.
Dlaczego cyberbezpieczeństwo?
Głównym celem programu jest wykształcenie potencjalnych kandydatów do korpusów osobowych kadry zawodowej i naukowej Sił Zbrojnych RP, w tym szczególnie do tworzonych Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Resort liczy, że dla większości absolwentów nowo tworzonych klas specjalistyczna edukacja na poziomie szkół ponadpodstawowych będzie wstępem do prestiżowych stanowisk w jednostkach podległych MON.
Ministerstwo nie ukrywa, że walka z zagrożeniem w cyberprzestrzeni to wyzwanie już nie przyszłości, a teraźniejszości i zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie w armii będzie wyłącznie rosnąć. Polska, jak zapewniał minister ON, już dziś jest w regionie liderem zwiększania bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Tę pozycję będzie chciała utrzymać, a to możliwe będzie wyłącznie dzięki długofalowym inwestycjom w edukację przyszłych specjalistów w tej dziedzinie.
Program nauczania obejmie takie obszary tematyczne jak: podstawy kryptografii, historia kryptografii, podstawy algorytmiki, podstawy cyberbezpieczeństwa, zarządzanie bezpieczeństwem danych i informacji. Nauka w takiej klasie umożliwi uczniom zdobycie wiedzy i kompetencji z obszaru współczesnych zagrożeń cyfrowych, zarządzania ryzykiem w zakresie cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa systemów informacyjnych oraz kryptograficznych aspektów ochrony danych.
W ramach kształcenia przewidziano zajęcia teoretyczne i praktyczne z wykorzystaniem nowoczesnych systemów operacyjnych i pakietów obliczeń symbolicznych. Planowane są także zajęcia zdalne w formie e-learningu, wizyty studyjne w jednostkach MON, instytutach naukowych oraz firmach z branży cyberbezpieczeństwa.