Jak działa moja gmina?
Partnerami projektu Jak działa moja gmina? jest 15 szkół z różnych obszarów w Polsce oraz 3 instytucje zagraniczne: jednostka samorządu terytorialnego z Estonii, organizacja pozarządowa z Cypru oraz instytucja publiczna z Norwegii. Projekt zachęca mieszkańców do kontrolowania prac samorządu terytorialnego, uczestnictwa w wyborach lokalnych, nawiązania współpracy na linii władza lokalna-obywatele.
Partnerzy projektu:
- LO im. Bohaterów Porytowego Wzgórza, Janów Lubelski
- III LO im. Królowej Jadwigi, Inowrocław
- ZS Ponadgimnazjalnych nr 6 im. M. Kopernika, Ruda Śląska
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2, Jaworzno
- ZS Rolnicze CKU im JP II w Radoczy, Wadowice
- Powiatowy Zespół nr 2 Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego i Technicznych, Oświęcim
- Liceum Akademickie w Zespole Szkół im. Macieja Płażyńskiego, Puck
- ZS Ekonomicznych w Opolu im. Gen. Stefana Roweckiego „Grota”, Opole
- ZS im. Jana Pawła II, Zdzieszowice
- Powiatowy Zespół Szkół nr 1 w Krzyżowicach, Kobierzyce
- ZS Ponadgimnazjalnych nr 2, Siedlce
- ZS Technicznych im. E. Kwiatkowskiego, Rzeszów
- II LO im. Władysława Reymonta, Ostrów Wielkopolski
- ZS Ekonomiczno – Administracyjnych,Koło
- LO im. Powstańców Wielkopolskich, Środa Wielkopolska
- Sveio kommune Sveio, Norwegia
- Learning Center for Youth Limassol, Cypr
- Suure-Jaani Community Suure-Jaani, Estonia
Najważniejszą grupą docelową są osoby, dla których wybory samorządowe 2014 będą pierwszymi wyborami samorządowymi, podczas których mają prawa wyborcze. Ok. 900 uczestników projektu zostanie przygotowanych do udziału w wyborach, posiądzie wiedzę dot. działalności samorządów i wagi podejmowanych przez nie decyzji. Celem projektu jest również integracja społeczności lokalnej w 15 gminach, z których pochodzą partnerzy projektu.
W projekcie proponujemy interaktywne działania – gry miejskie, symulacje wyborów, monitoring wyborów, które mają zainteresować i zainspirować do działania młodych ludzi.
Nasze działania nie mają charakteru partyjnego, organizatorzy nie są powiązani z żadnym ugrupowaniem politycznym, a celem projektu nie jest wsparcie jakiegokolwiek komitetu wyborczego.
Projekt jest realizowany przez Polską Fundację im. Roberta Schumana we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera w ramach programu Obywatele dla demokracji, finansowanego z Funduszy EOG
Projekt Jak działa moja gmina? wpisuje się w zakres Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego oraz Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczych szkół zawodowych. Projekt dotyka szerokiego zakresu podstawy programowej, realizuje cele kształcenia ogólnego i rozwija umiejętności zapisane w podstawie programowej. Dzieje się tak dzięki charakterowi działań odbywających się w projekcie oraz jego tematyki. Uczniowie, którzy wezmą udział w projekcie, zdobędą wiedzę na temat samorządu terytorialnego poprzez praktyczne działania.
Nauka będzie odbywała się poprzez pracę w grupach, uczestnicy będą musieli współpracować z innymi, ale także wykazywać się inicjatywą i kreatywnością. Postawione przed młodzieżą zadania wspomagają takie umiejętności jak komunikowanie się, myślenie analityczne i logiczne, selekcja informacji czy współpraca. Projekt pogłębia świadomość obywatelską młodych ludzi oraz wyposaża ich w narzędzia, które pozwolą om na samodzielne poszerzanie wiedzy.
Projekt realizuje niektóre cele kształcenia z następujących przedmiotów: wiedza o kulturze, filozofia, wiedza o społeczeństwie, podstawy przedsiębiorczości, geografia, informatyka, historia i społeczeństwo, ekonomia w praktyce, język polski.
Etapy realizacji projektu:
- rozpoczęcie: https://www.zsp2.jaworzno.pl/?p=4122
- wizyta w siedzibie fundacji: https://www.zsp2.jaworzno.pl/?p=4508
- wizyta studyjna na Cyprze: https://www.zsp2.jaworzno.pl/?p=4897, https://jaw.pl/2015/06/zsp-2-w-projekcie-jak-dziala-moja-gmina-wizyta-studyjna-na-cyprze/
- zakończenie projektu: https://www.zsp2.jaworzno.pl/?p=4952